عنوان مقاله :

تاریخچه طلا و فلزات + خواص شیمیایی و فیزیکی آن

طلا و تاریخچه طلا و فلزات :

 

طلا یا زر نام یک عنصر است از فلزات گرانبها با رنگ زرد و جلای فلزی .

طلا به طور طبیعی میل ترکیبی بسیار پایینی با کلیه عناصر نشان می دهد و به همین دلیل عمدتاً در طبیعت به صورت فلز خالص یافت می شود .

 طلا عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان au و عدد اتمی ۷۹ وجود دارد. طلا فلزیست نرم ، براق ، زرد رنگ ، چکش خوار ، قابل انعطاف و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها به وسیله های کلر و تیزاب سلطانی مورد حمله قرار می‌گیرد . این فلز به شکل آزاد و به صورت تکه هایی در سنگها و رسوب های آبرفتی وجود دارد و یکی از فلزات ضرب سکه می‌باشد .

طلا در بسیاری از کشورها به عنوان معیار ارزش پول به کار میرود و همچنین در دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد .

طلا در واژه سانسکری jval ، آنگلوساکسون Gold و لاتین Aurum معنی می شوند که همگی به معنای طلا می باشد .

دانشمندان ، طلا را از دوران باستان شناخته و به ارزش بالای آن پی برده اند و از ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد این فلز را توصیف کرده و در کتاب عهد عتیق بارها به طلا اشاره شده است .

زمان زیادی است که طلا یکی از گران قیمت ترین فلزات به حساب آمده و قیمت آن در تاریخ معیار بسیاری از پولهای رایج میباشد . از طلا به عنوان نمادی برای پاکی ارزش سلطنت و مخصوصاً نقشه هایی که ترکیبی از این ویژگی ها است ، استفاده می شود .

نخستین هدف کیمیاگران نیز ، تولید طلا از سایر مواد مانند سرب بود اگرچه کیمیاگران هرگز موفق به این کار نشدند کیمیاگران نشانه طلا را دایره و نقطه ای  در وسط می‌دانند و همچنین نشان ستاره شناسی هم می باشد .

 

تاریخچه طلا و جواهرات

 

همنچنین در بسیاری از مسابقات به نفر اول مدال طلا ، نفر دوم نقره و به نفر سوم برنز جایزه می‌دهند .

بیشترین مقدار طلا در جهان در بانک مرکزی دولت فدرال آمریکا وجود دارد و در طی قرن نوزدهم هرجا ذخایر بزرگ طلا کشف شد تب طلا رخ  می داد ، از جمله هجوم طلای کالیفرنیا ، کلرادو ، اتاگو ، استرالیا .

در تاریخچه طلا ، این فلز از اولین فلزاتی بود که به صورت تصادفی توسط انسان کشف شد و به دلیل خواص ویژه اش تا به امروز مورد استفاده میباشد . صنعتگران دنیای باستان به شکل اصراف کارانه ای از طلا برای تزیین معابد و یا مقبره ها استفاده می کردند . دو باستان شناس به نام کارتر و کارنارون در سال ۱۹۲۲ گنجینه معروف توتن خامون فرعون مصر در ۱۴ قبل از میلاد را یافتند و نمایش این گنجینه در طول سال‌های ۱۹۷۷ ۱۹۷۹ در حدود ۶ میلیون گردشگر را به خود جذب کرد . با این وجود ، خاورمیانه و صحرای نوبی از جمله مراکز تامین طلا در دنیای باستان به شمار می رفتند .

تاریخچه طلا :

3600 سال قبل از میلاد برای اولین بار صنعت گران مصری توانستند طلا را در کوره هایی که دمنده داشت ، ذوب کنند .

2600 سال قبل از میلاد طلاسازان ماهر میان رودان گردنبندی از لاجورد و طلا به شکل برگ ساختند .

برای دریافت دوره های طلاسازی سالار پورایمانی کلیک کنید !

 

خواص فیزیکی طلا :

 

طلا دارای مقاومت الکتریکی بسیار پایینی بوده و در مقایسه با عناصر طبیعی طلا دارای کمترین مقاومت الکتریکی است . جرم حجمی طلا 19/8 گرم بر سانتیمتر مکعب است .

طلا شکل کریستالی خاصی ندارد و در طبیعت معمولا در میان سنگ های آتشفشانی و گاهی در میان رسوبات رودخانه ای و دریاچه ای یافت می شود .

در سنگ های آتشفشانی به شکل دندریتی دیده می شود و در رسوبات به صورت دانه های ریز و درشت ، اولین و بارز ترین مشخصه طلا ، رنگ زرد و برق فلزی آن است ام در موارد بسیار زیادی ممکن است با طلای ابلهان یا پیریت اشتباه گرفته شود .

مهم ترین تفاوت در زمان این تشخیص ، خاصیت چکش خواری طلا است . در حالی که  پیریت با ضربه چکش ، خرد می شود . طلا در مقابل ضربه تنها کمی تغییر شکل می دهد .

طلا عنصر فلزی است که کلا به رنگ زرد دیده می شود . اما اگر به دقت جدا شود ، می تواند سیاه ، قرمز سیر ، یا ارغوانی باشد . شاید بتوان گفت این فلز ، زیباترین عنصر و چکش خوارترین و قابل انعطاف ترین فلز شناخته شده است .

 

تاریخچه طلا

 

در واقع یک اونس طلا را می توان با چکش خواری به یک ورقه 300 فوت مربع تبدیل نمود ، طلا که فلزی نرم می باشد، برای استحکام بیشتر اغلب با فلزات دیگر ، آلیاژ می شود .

طلا یک رسانای خوب حرارتی و الکتریکی است که تحت تاثیر هوا و سایر معرف ها قرار نمی گیرد .

این فلز تا حد زیادی در برابر حرارت ، رطوبت و بیشتر عوامل فرساینده مقاوم است و بنابراین استفاده از آن در سکه و جواهرات بسیار مناسب است .

طلای خالص بدون شک زیباترین فلزات است . این فلز جلای فلزی و رنگ زرد دارد و رنگ های سیاه ، یاقوتی و زرشکی دارد .

این فلز ، فلزی نرم و هادی است .

خواص شیمیایی طلا :

 

طلا دارای میل ترکیبی بسیار پایینی است . به همین سبب اکسید نشده و زنگ  نمیزند و در مقابل اکثر اسید ها و باز ها به سادگی مقاومت می کند .

گفته می شود تنها حلالی که طلا را در خود حل می کند ، جوهر سلطان ( ترکیبی از اسید سولفوریک ، اسید نیتریک و اسید فلوئوریک ) است .

از لحاظ شیمیایی طلا یکی از کم فعالترین فلزات بشمار می رود ، این فلز در تماس به هوا کدر نمی شود و در مقابل قوی ترین محلول های قلیایی پایدار است و در تماس با تمامی اسید های خالص ، به جز اسید سلنیک ، کاملا مقاوم است .

طلا برخلاف نقره و مس می تواند تشکیل ترکیبات آلی فلزی حقیقی دهد که همگی نیز پایدارند . طلا و گوگرد را اگر با هم حرارت دهیم ترکیب نمی شوند ولی این فلز در پلی سولفیدهای قلیایی حل شده و تیواریت ها و احتمالا تیواریت ها را بوجود می آوردند .

 

هم اکنون بخوانید : ❤ آشنایی کامل با آموزش ساخت طلا و جواهر در سال 2021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین می توانید مقاله های بعدی یا قبلی را مطالعه نمایید !

در صورت علاقه مندی به شرکت در جلسه استعداد سنجی رایگان فرم زیر را تکمیل کنید.