عنوان مقاله :

آشنایی با شغل طراحی طلا و جواهرات و نحوه آموزش این رشته شغلی

طراحی طلا و جواهر یکی از شغل های جدید و پول   ساز در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است. این حرفه یکی از مشاغل      لوکس و محبوب است که افراد زیادی در دوره های حضوری و غیر حضوری آموزش می بینند. طراحان، جواهرات مختلف را با استفاده از طلا، نقره و سنگ های قیمتی به روش خلاقانه ای طراحی می کنند. این شغل به افراد کمک می کند تا مهارت های تجاری    خود را با خلاقیت ها و استعدادهای هنری تلفیق کنند. روش کلی طراحی جواهرات بدین صورت است که ابتدا طراح ایده های ذهنی خود را روی کاغذ پیاده می کند سپس با استفاده از تکنیک  های مختلف محصول را تولید می کند. لازمه کسب تخصص کافی و موفقیت در این رشته و هنر شرکت در دوره های آموزشی است. بسیاری از افراد با تلاش و کسب مهارت کافی توانسته اند  به درآمد بالایی برسند.

طراح جواهر چه کسی است؟

طراح جواهر کسی است که با کمک قوه تخیل خود می تواند طلا و جواهر را در انواع مدل ها و طرح های متنوع تولید کند. لازمه این کار داشتن سلیقه و نبوغ بالا است. طراح می تواند به صورت آزاد یا در طلا و جواهر فروشی ها به کار مشغول شود.

حرفه طراحی از کجا شروع می شود؟

مهمترین گام برای ایده پردازی و طراحی جواهرات فراگیری این شغل از طریق آموزش حرفه ای است. سپس فرد می تواند استعداد ذاتی خود را در این زمینه کشف و شکوفا کند. زمانی که فرد تا حدی به این حرفه تسلط پیدا کرد می تواند با انواع رشته های این شغل آشنا شود که این کار در کسب توانایی و مهارت در فرد تاثیرگذار خواهد بود.

مزایای شرکت در دوره های آموزشی طراحی طلا و جواهر

یکی از مهمترین مزایای شرکت در این دوره ها شکوفایی خلاقیت در ساخت جواهر است.  افراد هر چقدربتوانند از مهارت و استعداد خود در طراحی جواهرات استفاده کنند موفقیت بیشتری در این حرفه خواهند داشت. انتخاب این حرفه به عنوان یک شغل جذاب، پر درآمد و آینده دار، ضرورت یاد گیری و آموزش آن را پررنگ  تر می کند.

یکی از بهترین روشهای یادگیری طراحی طلا و جواهر شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه طراحی طلا و جواهرات است. در ادامه مقاله به بررسی شرایط و کلیات شرکت در این دوره ها می پردازیم.

طراح جواهر چه مراحلی را باید طی کند؟

فردی که می خواهد حرفه طراحی را انتخاب کند ابتدا باید مسیر خود را تعیین کند؛ به عبارت دیگر آیا می خواهد طراح جواهر باشد یا علاوه بر این کار به ساختن طلا و جواهرات نیز بپردازد.

در مرحله بعد فرد باید اطلاعات خود را در زمینه این حرفه بالا برده و قوه تخیل خود را در تصویرسازی هر چه بهتر تقویت کند.

ودر آخر به یادگیری اصول ابتدائی طراحی جواهرات بپردازد. بعد از فراگیری کامل مهارت ها و تسلط براین حرفه طراح می تواند مدرک فنی و حرفه ای طلاسازی را از آموزشگاه های معتبر دریافت کند. آموزشگاه های طراحی طلا و جواهرات معتبری وجود دارد که می توان در آنها این شغل را فراگرفت.

آموزش های ضروری طراح جواهر

برای یادگیری حرفه طراحی دو روش وجود دارد.

  1. طراحی جواهرات به صورت دستی . در این روش طراح طرح را با مداد بر روی کاغذ ترسیم می کند. جواهراتی مانند گردنبند، حلقه، گوشواره، دستبندو… در روش دستی طراحی می شوند. دوره طراحی دستی به صورت تئوری و عملی در    آموزشگاههای طراحی طلا و جواهرات برگزار می شود. این دوره  شامل سرفصل های زیر است:
  2. اصول اولیه طراحی دستی طلا و جواهر
  3. خلاقیت و پرورش ایده و انتقال آن بر روی کاغذ
  4. اسکچ و اتود زنی
  5. سه نما و پرسپکتیو
  6. انتخاب ایده بهتر و ارگونومی کردن آن
  7. سایه گذاری
  8. راندو ورنگ گذاری
  9. نحوه اراته کار

دوره طراحی با مداد مناسب فارغ التحصیلان و دانشجویان طراحی صنعتی، طراحی لباس، معماری، نقاشی، صنایع دستی و علاقه مندان به نقاشی و هنر و کار در منزل و… است.

طراحی طلا و جواهرات با مداد در واقع تبدیل ایده های ذهنی به واقعیت است. در این نوع طراحی طراح باید دو مرحله اساسی یعنی برش و چیدمان را به درستی و با دقت انجام دهد. در مرحله برش قسمت های شکسته و نا مناسب از قطعات اصلی طلا و جواهر جدا می شود و بعد طراح با استفاده از یک وسیله سخت سنگ را صیقل می دهد و لبه های آن را صاف کرده و قطعه جواهر بر روی فلز قرار می  گیرد.

  1. طراحی جواهرات با کامپیوتر ونرم افزار ماتریکس.

نرم افزار ماتریکس نرم افزاری رایج و قدرتمند است که بسیار حرفه ای طراحی شده و سرعت عمل بالایی دارد. علت محبوبیت این نرم افزار آسان بودن یادگیری و وجود ابزارهای حرفه ای در آن ، داشتن انواع شکل ها و مدل های طلا و جواهرات و صرفه جویی در زمان است. این نرم افزار می تواند طراحی های ظریف و پیچیده را انجام دهد. امکان ویرایش طرح ها و چیدمان قطعات سنگ بر روی طلا و جواهر از ویژگی های این نرم افزار است.

از پیش نیازهای آموزش این نرم افزار انجام کار با ویندوز و اینترنت و آشنایی با زبان انگلیسی در حد متوسط می باشد.

از مزایای نرم افزار ماتریکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود تنظیمات پیشرفته در این نرم افزار
  2. امکان پرینت سه بعدی و عکس مجازی به کمک این نرم افزار
  3. قابلیت انتقال فایل های طراحی ماتریکس به نرم افزارهای دیگر

تفاوت طراحی با دست و طراحی با نرم افزار در این است که با کمک نرم افزارهای کامپیوتری می توان یک طرح یا نمونه آماده پرینت را تهیه کرد که با دقت زیادی طراحی شده است. با کمک ماتریکس می توان وزن تقریبی نگین یا فلزات گرانبها را تخمین زد که در طراحی دستی این امکان وجود ندارد. با کمک پرینت سه بعدی می توان طرح را از تمام زوایا و ابعاد بررسی کرد و ایرادهای آن را رفع کرد.

سخن پایانی

شغل طراحی  طلا و جواهرات به عنوان یک شغل جذاب و پردرآمد از محبوبیت فراوانی برخوردار است. افراد می توانند این رشته را به عنوان یک شغل و هنر انتخاب کنند. لازمه موفقیت در این رشته کسب مهارت و آموزش دیدن است. یکی از بهترین راههای یادگیری این حرفه شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه ها است. در این دوره ها افراد می توانند به دو روش به یادگیری این رشته بپردازند: طراحی با دست و طراحی با نرم افزار. هر کدام از روشها نیازمند یک سری پیش نیازها و امکانات بوده و نیز هر کدام مزایای خاص خود را دارد.

در این مقاله روش های مختلفی از طراحی طلا، جواهرات و زیورآلات را به هم بررسی کردیم. برای ورود به این بازار کار پیشنهاد ما این است که در مرحله اول دوره های موجود را سپری کرده و پس از آشنایی اولیه با مفاهیم و کلیات میتوانید به صورت حضوری در یکی از کارگاه های طلا سازی محل خود به صورت کارآموز مشغول به کار شده تا در محیط کاری مهارت خود را تقویت نموده و به سطح ایده آل رسیده. حتی بعد از چندین سال میتوانید کارگاه خود را دایر نمایید.

برای مشاوره رایگان تخصصی میتوانید با شماره های موجود در سایت در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین می توانید مقاله های بعدی یا قبلی را مطالعه نمایید !

در صورت علاقه مندی به شرکت در جلسه استعداد سنجی رایگان فرم زیر را تکمیل کنید.